Vietä yö höyryjunassa / Sleep in a steam train, Tuuri Finland
Taustaa
Tuurin rautatieasema rakennettiin vuonna 1908 ja on nykyään ainoa jäljellä oleva asemarakennus tyyppinsä edustajana. (Mustasaaren sisarasema tuhoutui tulipalossa.) Asema-alueella sijaitsee Jugend-tyylisen asemarakennuksen lisäksi kaksoisvahtitupa, hevostalli ja makasiini, jotka muodostavat historiallisen kokonaisuuden.
Tampere–Vaasa-rautatien rakentaminen alkoi vuonna 1879, ja se valmistui 1882, viralliset avajaiset pidettiin syyskuussa 1883. Tuurin asema oli aluksi Alavuden aseman alainen vaihde, mutta sijaintinsa suosion vuoksi se korotettiin asemaksi vuonna 1908. 1920-luvulla Tuurin asemasta kehittyi merkittävä rahtiterminaali, josta tavaraliikenne suuntautui erityisesti Lehtimäelle.
Sodan aikana alueen sotilaat lähtivät Tuurin asemalta kohti tuntematonta – ja valitettavasti monet heistä myös palautettiin asemalle ystävien ja sukulaisten viimeiseen hyvästelyyn. Viereisellä pankin pihalla on muistomerkki Töysän sotilaille, jotka lähtivät täältä talvisotaan.
Elämää Aseman Puutarhassa
Aseman puutarhassa kasvaa edelleen jylhä sembramänty, jonka kävyistä kylän lapset aikoinaan keräsivät herkullisia pähkinöitä syötäväksi. Iltaisin männyn löytää helposti seuraamalla naakkaparvea, joka lentää männyn ja aseman savupiippujen välillä.
Aseman Värit ja Muutokset Ajan Saatossa
Asemarakennus maalattiin uudelleen 1952 olympialaisten aikaan silloisella trendivärillä – sinapinkeltaisella. Maali on pysynyt seinissä yli 60 vuotta, mutta nyt rakennus on palautettu perinteiseen pellavaöljymaalattuun väritykseensä. Tuurin asema lakkautettiin vuonna 1987, ja pysäkki siirrettiin 500 metriä Alavuden suuntaan Keskisen kauppakeskuksen viereen.
Aseman Uusi Elämä
Noin 20 vuotta sitten aiemmat omistajat ostivat kiinteistön VR:ltä, ja rakennuksissa on ollut monenlaista yritystoimintaa, kuten kahvila, verhoiluliike ja antiikkikauppa. Asemarakennuksessa toimi myös apteekkimuseo. Myöhemmin asemalle hankittiin oma höyryjuna ja vaunut, joita käytettiin kesäaikaan majoitukseen. Junan veturi on suomalainen raskas höyryveturi Vr2 numero 951, lempinimeltään Ankka. Se valmistettiin Tampellan tehtailla Tampereella vuonna 1931.
Entisöinti ja Tulevaisuus
Asemarakennus ja sen ympäristö on palautettu alkuperäiseen loistoonsa yhdistäen historiallinen tunnelma, perinteinen käsityötaito ja modernit mukavuudet. Vahtitupa on täysin restauroitu, ja asemamestarin historialliset huoneet otetaan käyttöön majoitustiloina. Vuonna 2025 asemaan asennetaan uusi keittiö, ja se palvelee jatkossa myös tapahtumapaikkana. Tuurin asema ja sen rakennukset ovat pala elävää historiaa – paikka, jossa mennyt ja nykyinen kohtaavat ainutlaatuisella tavalla, luoden unohtumattoman kokemuksen vierailijoille.