Vietä yö höyryjunassa / Sleep in a steam train, Tuuri Finland
Tuurin rautatieasema rakennettiin vuonna 1908. Se on ainoa jäljellä oleva asemarakennus tyyppinsä edustaja. (Mustasaaren sisarasema on tuhoutunut tulipalossa). Asema alueella on Jugend tyylisen asemarakennuksen lisäksi kaksoisvahtitupa, hevostalli sekä makasiini.
Tampere-Vaasa rautatien rakentaminen alkoi vuonna 1879 ja se valmistui vuonna 1882, viralliset avajaiset pidettiin syyskuussa 1883. Tuurin asema oli aluksi Alavuden aseman alainen vaihde. Sijainnin suosion ansiosta se korotettiin asemaksi vuonna 1908.
1920-luvulla Tuurin asemasta kehittyi merkittävä rahtiterminaali, josta tavaroita kuljetettiin Lehtimäen suuntaan. Sodan aikana alueen sotilaat lähtivät Tuurin asemalta tuntematonta kohti. Valitettavasti monet heistä myös palautettiin asemalle ystävien ja sukulaisten viimeiseen hyvästelyyn.
Viereisellä pankin pihalla on muistomerkki Töysän sotilaille jotka lähtivät täältä talvisotaan.
Aseman puutarhassa kasvaa vieläkin jylhä Sembramänty, johon ennenvanhaan kylänpojat kiipesivat keräämään käpyjä, joiden herkullisia pähkinöitä voi syödä.
Iltaisin mänty on helppo löytää seuraamalla naakka parvea, joka lentelee männyn ja aseman savupiipujen välillä.
Asemarakennus maalattiin uudelleen 1952 olympiakisojen aikaan, silloin muodissa olleeella sinapin keltaisella. Maali on pysynyt seinissä yli 60 vuotta, mutta nyt on ehkä jo aika vaihtaa tämä kalaöljymaali takaisin perinteiseen pellavaöljymaaliin.
Tuurin asema lakkautettiin vuonna 1987 ja pysäkki muutti 500 metriä Alavuden-suuntaan, keskisen kauppakeskuksen viereen.
Noin 20 vuotta sitten aiemmat omistajat ostivat kiinteistön valtion omistamalta VR: ltä. Rakennuksissa on ollut erilaista yritystoimintaa, kuten kahvila, verhoiluliike ja antiikkikauppa. Asemarakennuksessa on myös toiminut apteekkimuseo.
Myöhemmin asemalle hankittiin oma höyryjuna ja vaunut, joita käytettiin majoitukseen kesäaikana. Asema on ollut myös apteekkimuseon koti. Junan veturi on suomalainen raskas höyryveturi Vr2 numero 951, lempinimeltään Ankka. Veturi on valmistettu vuonna 1931 Tampellan tehtailla Tampereella.
Syyskuussa 2017 Ari ja Sandra Haukka ostivat kiinteistön. Heidän tarkoituksenaan on kunnostaa kiinteistö, laajentaa nykyistä juna-majoitus liiketoimintaa ja tutkia uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Idänpikajuna teema antoi junan sisustalle inspiraatiota ja junaan astuminen onkin jo elämys itsessään. Juna-aseman iso odotus huone on muutettu kauniiksi tilaksi jossa pidetään joogaa ja taidenäyttelyitä. Omistajat ovat sitoutuneet suojelemaan ja ylläpitämään aseman ainulaatuista historiaa ja arkkitehtuuria, sekä samalla tuottaa taloudellisia ja sosiaalisia etuja paikalliselle yhteisölle.
Odotamme innolla sinua vieraaksemme.
Terveisin konduktöörinne Haukka